domingo, 7 de junio de 2020

La renovació pedagògica





OPINIÓ

TRIBUNA

La renovació pedagògica

“Els darrers estudis assenyalen l'empatia del mestre envers l'alumne com un factor més important que d'altres
La inno­vació edu­ca­tiva i la reno­vació pedagògica tenen un llarg recor­re­gut a casa nos­tra. Cal­dria dis­tin­gir entre aquests dos con­cep­tes però, en els dar­rers temps, em sem­bla més neces­sari vin­di­car el doble tre­ball que moltíssims pro­fes­si­o­nals, sovint de manera humil i sense estridències, han hagut de fer per por­tar l'avui ano­me­nada inno­vació a les clas­ses i als col·legis, a vega­des amb incom­pren­si­ons, havent de tren­car tan­tes inèrcies. A vega­des, també s'ha de dir, amb l'ajut de com­panys/es, d'equips direc­tius impli­cats en els can­vis, del Cen­tre de Recur­sos Pedagògics, del depar­ta­ment de peda­go­gia de la URV, del Depar­ta­ment d'Ense­nya­ment... En gene­ral, s'havia d'inten­tar fer amb res­pon­sa­bi­li­tat, sabent que no és or tot allò que lluu, i que tam­poc convé anar a remolc de les dar­re­res “modes” pedagògiques sense cap cri­teri propi, sense mesura ni equi­li­bri.
En els dar­rers temps, el debat públic sobre l'edu­cació ha permès que aflori aquest tema. Fins i tot hi ha qui, de cop i volta, fa veure que ha des­co­bert la pólvora, inten­tant apro­fi­tar-se del des­co­nei­xe­ment. S'entén que inten­tin ven­dre el “seu” “pro­ducte” i que recor­rin al màrque­ting. Però ni l'edu­cació és un pro­ducte ni la com­pe­ti­ti­vi­tat ha d'ésser l'alè que ens impulsi. Hau­rien de reconèixer els pre­de­ces­sors teòrics i pràctics, per una qüestió de valors, d'ètica i d'hones­te­dat intel·lec­tual; hau­rien d'ésser més humils. Con­ti­nuen essent més impor­tants les apa­ren­ces que el que som real­ment, el dis­cur­sos que la feina feta amb rigor, l'embol­call bonic que el regal de la il·lusió, l'esforç i el donar-se calla­da­ment. No es pot con­si­de­rar estrany, quan veiem la força pre­e­mi­nent de la pro­pa­ganda en qual­se­vol àmbit.
Per això vull dedi­car aques­tes línies a aquells que van reco­llir la fla­meta dels històrics movi­ments de reno­vació pedagògica, intro­duint-hi pràcti­ques que ara s'ano­me­na­rien inno­va­do­res, cer­cant i cons­truint sen­tit. I no de cara a la gale­ria, sinó de manera quo­ti­di­ana, perquè ho con­si­de­ra­ven adi­ent i neces­sari per als seus alum­nes. Quan no era sem­pre fàcil. Quan cons­truir l'ale­gria podia con­sis­tir a escol­tar, a aten­dre el món que és cada alumne. Quan pot­ser eren només ells/elles, les famílies i uns quants com­panys, els que enco­rat­ja­ven en certs moments...
Un ser­vi­dor, mal­grat tots els som­nis, només acon­se­guia, en aquesta línia, peti­tes coses a les quals no volia renun­ciar. Però aques­tes peti­tes coses són les que men­ci­o­nen els nens i les nenes que et salu­den quan els tro­bes en pas­sar els anys: els minuts de rela­xació, l'expressió cor­po­ral, les dra­ma­tit­za­ci­ons, el diari, aquell text lliure, el bloc de l'aula, les xer­ra­des dels fami­li­ars a classe alguna tarda, les assem­blees... I, sobre tot, la gui­tarra. Aque­lles cançons de sem­pre –o fetes per a ells– que par­la­ven d'uns valors i unes emo­ci­ons que espe­rem no tro­bar a fal­tar mai total­ment.
Avui alguns des­co­bri­ments de la neu­rociència cor­ro­bo­ren la importància de tenir molt en compte el fac­tor emo­ci­o­nal, la importància de la música, de la lec­tura com a font de plaer i de la cre­a­ti­vi­tat... Els dar­rers estu­dis asse­nya­len l'empa­tia del mes­tre envers l'alumne com un fac­tor més impor­tant que d'altres. Una mirada sen­si­ble, empàtica, serena i oberta neces­sita bàsica­ment dos fona­ments: calma i con­fiança. Calma i con­fiança neces­si­ten els mes­tres. Calma i con­fiança neces­si­ten els alum­nes. L'escola activa apre­cia el temps, una escola hiperac­tiva dila­pi­da­ria el temps.
Els can­vis soci­als dema­nen cre­a­ti­vi­tat per adap­tar-se a les cir­cumstàncies i cer­car solu­ci­ons als nous rep­tes. Com es desen­vo­lupa la cre­a­ti­vi­tat? Amb l'edu­cació de la mirada.
Sem­bla que alguns vents comen­cen a tor­nar-se pro­pi­cis. Però els veri­ta­bles can­vis no arri­ben sense esforç, només can­vi­ant l'ense­nya. Inten­ta­rem con­ti­nuar apre­nent.













No hay comentarios:

Publicar un comentario